Reklama – jak to działa?

Parę razy na co dzień niemal każdy z nas zauważa kampanie marketingowe. Czy to w gazecie, telewizji ewentualnie na billboardach w mieście. Przeważnie świadomie pomijamy je w magazynach, nie chcąc przeczytać, czy przełączamy kanał telewizyjny mając dosyć widoku pięciu form proszków do prania.

Ale czy wiemy jak działa na nas reklama? Projekty graficzne poznań stały się nieodłączną cząstką naszej rzeczywistości. Reklama jest na każdym kroku. Wielkie bilbordy, ulotki, reklamy w Internecie telewizji i radiu. Większość stacji telewizyjnych jak i radiowych przede wszystkim z tego się utrzymuje. Zadaniem reklamy jest przekonać nabywcę oraz poczynić żeby kupując coś myślał, iż niezwykle wiele oszczędza czy może trafił na coś fenomenalnego. Reklama stała się nieodłączną częścią strategii marketingowej.

Zakupując jedną rzecz zastanawiamy się 2 razy i pomyślimy czy nie moglibyśmy gdzieś nabyć owej rzeczy taniej. Jednakże jeśli widać napisy: „promocja”, „okazja”, „wyprzedaż” to za każdym razem dajemy się nabrać na takiego rodzaju niedrogie chwyty marketingowe. Dominuje przekonanie, iż to jest w gruncie rzeczy okazja, która więcej się nie powtórzy. Reklama poza funkcją informacyjną pełni funkcję perswazyjną. Dlatego też wszelakie kontrowersje scalone z jej wpływem na ludzi. Nie da się jasno określić, ile razy należy powtórzyć reklamę, ażeby przełamać poziom świadomości odbiorcy. Wiadomo jednakże, że w pewnym momencie to wynika, a wówczas reklama uruchamia w człowieku procesy psychiczne, będące wynikiem emocjonalnej manipulacji. Wszystkie reklamy opierają się na podobnym schemacie.

Autorzy odwołują się głównie do wartości takich jak rodzina, samopoczucie, seksualność oraz rozrywka. Bohaterowie reklam to albo jednostki młode, piękni i zdolni, których czas wolny wiąże się z rozrywką, natomiast ta z seksualnością, albo też młodzi, piękni, odpowiednio ubrani, jacy zdołają poszczycić się udanym życiem rodzinnym jak i zawodowym. To wszystko ma na celu skojarzenie triumfu, czy też pozytywnych doznań z danym produktem.



Powiązane słowa: