Na czym polega marketing wielopoziomowy?

Marketing wielopoziomowy to jedna z metod wdrażania produktu na rynek sprzedaży. Skąd pojawiło się to określenie wielopoziomowy? Mianowicie odnosi się ono do systemu wynagrodzeń, jakież dystrybutorzy dostają za swoją pracę. Marketing wielopoziomowy, a więc z angielskiego multi-level marketing (w skrócie MLM) jest jedną z najszybciej rozwijających się, a równolegle jedną z najbardziej błędnie rozumianych metod wprowadzania towarów na rynek.

Niebywale często jest mylony ze sprzedażą bezpośrednią, która polega na prywatnej sprzedaży materiałów lub usług, na przykład poprzez odwiedzanie odbiorców w mieszkaniu. W MLM interesy robione są dla siebie, jednak nie osobiście. Ewidentnie, kupujemy produkty od firmy, którą reprezentujemy, co oznacza, iż możemy używać ich na własne potrzeby. Moglibyśmy także je sprzedawać po cenie detalicznej, lecz takiego typu sprzedaż powinna odbywać się zwłaszcza pośród bliskiej rodziny, znajomych lub sąsiadów.

W marketingu wielopoziomowym nie sprzedaje się towarów w taki sposób, jak to jest rozumiane poprzez większość jednostek. Towar winien być w obrocie, inaczej nikt nie otrzyma gotówki. Marketing wielopoziomowy umożliwia odnieść realny sukces a także posiadać duże przychody, kiedy budujemy firmę, a sprzedaż towarów jest typowym efektem budowania takiej organizacji. Jeśli chcemy zbudować dużą, odnoszącą sukcesy strukturę, musimy zachować równowagę między sponsorowaniem i uczeniem jednostek zasad MLM, a sprzedażą detaliczną towarów swym sąsiadom, najbliższym znajomym oraz rodzinie.

Jeżeli zasponsorujemy osobę, to znaczy, że uczymy ją jak powinna czynić to, co my robimy – czyli jak skonstruować własny biznes. Moglibyśmy powiedzieć, iż sponsorowanie jest pewnego typu zobowiązaniem. Kiedy zapiszemy osobę, to naszym obowiązkiem jest nauczyć ją tego, co sami wiadomo o danym biznesie.

Dodano 2014-01-19
Kategoria: Marketing